onsdag 23 december 2009

Så har man plöjt staun...

Jag och Henke drog 16mil österut idag... vi kan inte få nog av bilåkande tydligen. Väldigt produktiv dag med många spenderade slantar. Vi lämnade bort Hjalle till Mormor, i god tro. Väl hemma fick vi dagsrapporten om hur bra allt hade gått.

Mitt i någon av alla historier får jag nys om att Hjalle lämnats ensam i bilen medan mormor lite snabbt handlat två hyllplan. Say What??? Jag hatar folk som lämnar barn i bilen för att göra saker "lite snabbt". Hur kunde jag glömma att min mamma tillhör generationen oaktsamma föräldrar. Dom som var föräldrar innan man förstod att cykelhjälm var en god idé, innan bilarna hade bälten bak, när man kedjerökte bredvid barnvagnen, lät ungarna kvävas på mage i spjälsängen osv.

Mamma avfärdar mina predikningar med "äsch du överlevde ju" men det stillar min upprördhet måttligt. Mamma tycker jag är överbeskyddnade, jag tycker mamma är naiv. Hon frågar vad som skulle hända Hjalle i bilen de tre minutrarna (som säkert var en halvtimme) jag frågar om hon fått demens och glömt att vår värld är full av idioter. Idioter som säkert kan få för sig att ta ett övergivet barn från en bil. Mamma replikerar med att vi faktiskt befinner oss i den normala delen av Sverige, som om inte idioter finns norr om dalälven. Jag avslutar med att säga att det då var sista gången hon fick vara barnvakt.

Allt är alltså som vanligt här hemma... Jag och mamma gapar och för liv i en för övrigt väldigt lugn och mysig tillvaro.

Inga kommentarer: