fredag 16 januari 2009

Så var det fredag

Jag halvtittar på Let's Dance men hittar inte den där rätta känslan. Jag har inte någon favorit. Istället funderar jag på om jag skulle ta och sy rumsavdelaren till jobbet och fila på argumenten inför mitt stundande lönesamtal. Något i mig tänker att det inte är ok 22.13 en fredag, men å andra sidan är det så gutt att kunna göra sådant nu när man har jobb. Vara lite viktig. För någon annan är familjen alltså.

Jag har haft en riktigt bra vecka på jobbet, stundtals har jag faktiskt kännt att jag trivts - på rikt. Men det har kanske lite att göra med att jag inte har arbetat så mycket i barngrupp. Jag har lite smidigt lagt beslag på inredandet istället. Kollegorna är bra, en kvinna som väldigt lätt stressar upp sig och en kvinna som får utbrott lite titt som tätt. Men dom är trevliga båda två och faktiskt inte (hör och häpna) emot förändringar. På de andra avdelningarna däremot verkar det finnas en del bittra och gnälliga typer. Ingen som är otrevlig mot mig, tvärtom, men vissa diskussioner tar ofattbara proportioner. Som den om vi ska betar 50 eller 25 kr till kaffekassan. Chefen föreslog 100, men då var det en och annan som fick hjärtattack. Detta har det ältats och gnällts om i EN vecka nu. Ovärt.

Idag har jag bestämt mig för att försöka ändra på den enda sak som mina kollegor tydligt markerat att de inte vill förändra. Väldigt många andra har tydligen försökt före mig, men gått på tvärnit. Men eftersom jag råkar veta att jag kan vara mycket diplomatisk på jobbet, ofta är omtyckt av kollegor, hal som en ål och dessutom noga förberedd med argument, så är jag nästan säker på att jag kommer lyckas. Det har jag lovat min chef iallafall, så jag känner att detta är min chans att visa på handlingskraft precis innan lönesamtalet. Må det gå vägen nu.

Nu ska jag se vem som röstas hem. Sedan ska jag bläddra igenom samtalsunderlaget. Så utifrån mig och reggiofilosofin... hur arbetar jag pedagogiskt gällande normer och värden? Jepp jepp!

Inga kommentarer: