onsdag 14 januari 2009

Nya tider

Jag tänker skriva ett långt inlägg om tidningen Glamour. Jag ska börja med att erkänna att jag korkat nog har prenumererat i fem nummer, man fick ett snyggt läppglans från Clarins och jag gick på det - nog om det. Nu till gallan.

En artikel heter "de nya relationsreglerna". I inledningen eller vad man kallar det står det så fint att "1955 kom husmorsguiden som sa att en bra fru skulle veta sin plats i huset och aldrig gnälla. Det har tack och lov hänt en del sedan dess!" ...Jadijada...Därefter följer några regler för oss kvinnor. Där Jennie Hammar står för tipsen från "en kvinna". Jag måste naturligtvis läsa i brist på annat under min långbajsning. En del flyter förbi obemärkt, men så finns det några fantastiska råd som jag verkligen glädjer mig över att fru Hammar bankar in i huvudet på sveriges alla glamourläsande jäntor. Så mycket matnyttigt.

(förkortad version där jag har valt ut gobitarna)

1) Håll stilen
Jadajada...det är inte speciellt upphetsande när du slajdar runt där hemma i mjukisbyxor och T-shirt. Nej, dra hyveln över dina toviga ben, dra på lite läppstift och kamma igenom burret...

Men när fan ska jag då få slappna av och ha det bekvämt om jag inte får ha T-shirt och mysbraxor hemma??? Och läppstift? Vafan? Jag drar rakhyveln över benet när jag känner för det, kan inte karln få ribba när jag har ludna ben så ska han nog köpa en real-doll.

2
) Laga mat
Män älskar att bli ompysslade och daddade med. Men akta dig så att han inte blir för bekväm. Bladder bladder.

Vem fan älskar inte att bli ompysslad, man eller kvinna? Men vem älskar att bli daddad med??? Jag försöker att inte ens dadda med min 15månaders unge... jag försöker också att inte dadda med min sambo. Ibland (och i perioder ganska ofta) misslyckas jag men då ser jag det som något negativt, inte något att sträva efter.

6
) Sexa till det
Hoppa i raffsetet en tisdagseftermiddag och vänta på honom utsräckt på dörrmattan.... och en rad andra sexiga tips.

Japp, så är det alltså kvinnor, fruar, flickvänner... ska ni få en karl att stanna, så måste ni använda er av era kroppar. Personlighet och intellekt big NONO, släng er framför hans fötter!

Och som alltid spar man det bästa till sist...

10) Låt honom vara man
Att köra bil, betala räkningarna, byta trasiga glödlampor och grilla flintastek är sådant som män tycker gör dem till män. Det är ett behov som måste uppfyllas. Att jiddra med hans bilkörning kan få förödande konsekvenser.... babbel babbel... du kan ägna dig åt viktigare saker, som att ta ett bubbelbad.

Det är nu jag börjar fundera om hela artikeln är på skämt. På vilket sätt skulle dessa tips visa att vi har tagit oss långt från 50-talet? Kommer Henke att få psykiska problem nu eftersom jag kör oftast och helt klart bäst, är den som oftast betalar räkningar, båda trixar med hemmasysslor av alla slag och den som älskar grillpositionen är jag... Henke har för den skull aldrig klagat på att han känner sig mindre som en man fast vi strävar efter att leva helt jämställt.

Det ska väl i rättvisans namn sägas att några tips är lite bättre och handlar om att man bland annat ska skaffa sig en karriär. Men eftersom hela idén bygger på vad man ska göra för att få karln att stanna så känns det ändå lite ruttet. Man ska väl skaffa karriär för sin egen skull om man vill - helt oavsätt vem man lever med...eller inte lever med. Och när det viktigaste vi kvinnor har att bidra med är att ta ett bubbelbad (raka benen också antar jag... botox?) så undrar man ju vad som menas med karriär, Lyxhustru?

Jag trodde Jonna Bergh var lite vis (vet inte varför) men efter denna prenumeration blir jag lite kluven minst sagt. Hon verkar helt ha svävat iväg bland sina YSL-skor och IT-väskor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

men gud det där var det värsta jag läst på länge. står det verkligen så i en tidning från 2000talet??
fruljungner

Anonym sa...

Ojojoj Hjäääääälp min kille är så omanlig. 1: han tycker hår här och där är kvinnligt för det visar att man inte är en liten flicka,blabla. (ööööh? Jag tar bort det ändå). 2: Han tycker iof m at bli daddad med, men det är allra mest jag som är den jävligt bortskämda som ligger i soffan och blir serverad (fel åt andra hållet, men åt rätt håll, haha) 6: Han ser inte ens om jag har fina underkläder, så det är alldeles oödigt. 10: Han ber mig grilla och köra bil.

Detta är inget skryt om min jämställde man. Jag är djupt oroad över honom. Kommer vi kunna få barn? kommer han kunna försörja vår familj? är han bög? är han dum i huvudet?


OCH:
Ojojoj, den där Jonna Bergh ja. Jag håller med, man får lätt för sig att hon är så himla modern och "starksjälvständigkvinnablabla", helt märkligt är det. Hon är helt märklig att förstå, och jag har analyserat mycket i det kapitlet. Jag älskade glamour tills hon tog över. Men nu har hela tidningen ett skimmer av allt du skrev om, över sig. Jag kan ägna hela vår nästa träff om att prata om Jonna Bergh och cosmopolitan och glamour.

Detta var ett mycket engagerande blogginlägg förmig. Mest alltså, kanske lite oväntat, över det sista stycket. Min kommentar blev visst längreän själva inlägget.

Anonym sa...

Skämtar du aprillo med oss!!!?

Det där var fan det grövsta jag hört på länge! (eller så läser jag inte tillräckligt noga)

herregud. Fan vad förbannad jag blev nu.

Ingrid sa...

hahaha. Jonna Bergh är dum i huvudet. Låt dig inte luras av hennes blonda fasad, det är lätt att dras med.