onsdag 27 augusti 2008

Fortsatt obegripligt

Nästan 50% av alla som svarat i aftonbladets enkät tycker att den "moderne mannen" är för mjuk. Jag tycker att det är väldigt knepigt att förstå, speciellt om man läser denna statistik från Brå.
Vet inte ens vad jag ska skriva mer om detta, det är bra fruktansvärt sjukt allt. Funderar på vad denna enkäts resultat sänder för signaler till kvinnor som har blivit utsatta för mäns våld. Om män inte får vara mjuka så måste jag nog bli flata, för kvinnor ska vara väldigt timida har jag hört.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här jag kommer skriva nu betyder inte att jag inte håller med dig i sak men när det gäller statistiken så måste du minnas att det handlar om anmälda brott ocyh inte om faktisk brottslighet. Just när det gäller mäns våld mot kvinnor så är det oftast så att en uppgång i anmälda brott inte tyder på att fler brott begås utan att anmälningsbenägenheten har blivit högre. Därför är det snarare ett tecken på att kvinnor känner sig trodda och tryggare och att dom därför vågar anmäla i högre utsträckning. Å andra sidan kan man också säga att när man tittar på anmälda fall av våld i nära relationer så är det bara en bråkdel av det faktiska våldet...
(säg inget till nån...men jag jobbar på Brå...med att bl.a. utreda såna frågor ;-))

Anonym sa...

Jo jag tänker på det, och det finns det såklart en sanning i. Men det är ju i så fall ett gott tecken på att många kvinnor börjar förstå att skulden inte ligger på dem och att de därmed anmäler i högre utsträckning... vilket får mig att bli om möjligt ännu mer förbannad på resultatet av denna enkät som visar på en motsatt tankegång.

Aha så det är det du joxar med, jag har spekulerat lite kring ditt yrke...