tisdag 18 augusti 2009

Städa bort ditt liv

Har precis läst i en föräldratidning om hur mycket tid kvinnor lägger på att städa. Här kommer förklaringen till varför vi lever i en rövarkula jämfört med andra barnfamiljer.

En skild mamma med barn under 6 år ägnar inte mindre än 35 timmar i veckan åt att städa, diska och tvätta. Trettiofem timmar... trea femma. Tre-tio-fem. Inse hur galet det är. Men det blir värre.

En gift mamma med barn under 6 år tillägnar fantastiska 42 timmar i veckan åt diverse diskberg, strumpsortering och gud vet vad. Det är så sjukt att jag inte ens vet hur jag ska angripa det. Dels för att det är för mig fullständigt o b g r i p l i g t hur man kan ägna mer än en arbetsvecka åt att städa. Mår man helt bra då? Men också för att det inte går ihop rent matematiskt att det blir 7 timmar mer arbete i veckan av att dela liv med en annan vuxen människa...av hankön....

Jag och Henke räknade ihop hur många timmar vi gör sammanlagt här hemma och en städad vecka kommer vi upp i 7-9 timmar. Det tycker jag låter mycket, men 1 timme per dag för att diska och plocka är nog rimligt. Så slänger vi in en maskin tvätt i veckan, som ska hängas och sorteras plus damsuger. Jag vet ju inte hur studien är gjord, men hur vi än vrider och vänder är 42 timmar en astronomisk siffra i vår värld.

Jag konstaterar: Det suger att vara gift kvinna. Det suger att ha barn under 6år. Det suger att gilla män. Och enligt samma tidning några sidor tidigare kan man testa att exempelvis suga lite för att få sin man att städa mer. ...i min värld : no suckymood om inte karln fixar sin beskärda del av familjelivet.

2 kommentarer:

Sara sa...

WTF! Det här är ju så upprörande att jag inte vet var jag ska börja. Men excuse me, hur sjuk känns inte oralsex=städninggrejen. Jag vill inte vara hetero. Jag har ångrat mig.

Cicci sa...

I Know. När kommer viruset att attackera mig, det måste vara en tidsfråga. Sara jag är rädd.