fredag 6 februari 2009

Huvudvärk

Man får det av att spendera hela dagen med att organisera foton på jobbet. Två år av fotodokumentation på 20 barn som var i en total kaos. Pedagoger som inte förstått att man kan välja att bara föra över aktuella foton från kameran och radera bilder eftersom man fört över dem. Pedagoger som heller inte riktigt greppat hur man gör mappar och att 20tusen foton kan behöva en viss ordning.

Så idag har jag rensat bort dubbletter och trippletter, klickat mig igenom en ansenlig mängd mappar deletat, flyttat och sorterat. I mappen Emils födelsedag hittar man allt möjligt utom Emil själv. I mappen 2008-11-09 finns tre likadana text-dokument och fyra undermappar med bilder från 2007. A Mess!

Nu ligger allt i en fin och begriplig ordning, dessutom har jag gjort en papperskopia över hur mapparna ligger så att mina kära kollegor ska hitta nu i början. Dessutom har jag fått göra en extremt ingående lathund för hur man kan göra för att skapa mappar och föra över foton. Det sista jag gjorde var att flytta min älskade dokumentation från gymnastiken. Av ren trötthet och huvudvärk råkade jag på något jävla kukvänster deleta hela mappen. Äsch då tänker jag och klickar upp papperskorgen för att återskapa.

TADDA! Den är tom. Får ringa våran administratör som kopplar mig vidare till någon annan snubbe som förklarar att det som deletas från nätverket försvinner ut i cyberspace direkt utan att passera papperskorgen. Jämarns skit bajs. Jag som hade filmat så intresanta iakttagelser. Vi skulle titta på dem på våran reflektion och bli bättre pedagoger. Jag är ett klantarsle utan dess like.

Nu ska jag tröstäta godis.

Inga kommentarer: