måndag 5 januari 2009

Piiiip piiiip piiiip

I morse ignorerade jag inte bara en, utan två larmsignaler från både väckarklocka och mobil (Henkes mobil såklart eftersom jag inte behagar fixa min egen). Snooze my ass tänkte jag och stängde av alla pipande apparater, sedan somnade jag gott om igen. Vilket kan tyckas lite korkat i efterhand när jag vaknar upp och inser att jag missat tåget - det redan betalda såklart - till jobbet och ska vara på plats exakt när jag vaknar.

Jag har grava problem med min sömn. Det kan vara så att jag skulle behöva experthjälp. Istället har jag skaffat mig lite avslappningsljudböcker som jag försöker lyssna på när jag ska sova. Men det har enbart resulterat i motsatsen till avslappning. Hur fan folk kan bli avslappnade av att veta att snart har kärringen såsat färdigt med den släpiga rösten och då kommer lite plingplong musik som det är meningen att man ska somna till, sedan tar den slut MP3n gör en liten konstpaus och sedan börjar allt om från början igen. "lägg dig på rygg... hitta en ställning som du känner dig bekväm med... placera din högra hand på magen och din vänstra på bröstet... tag ett djuuuuupt andertag, in genom näsan och ut genom munnen"

Dessutom har de alltid så jävla brottom med andningsövningarna, jag hinner aldrig lära mig hur det ska vara innan de raskt hoppar vidare till muskelavslappningen. Det är ju avslappning express. Jag fattar inte hur man ska bära sig åt för att ta djupa andetag, det tar tvärstopp ju. Dessutom är det inte magen som blir stor när jag andas in som det SKA vara, det är bröstet! Mamma säger att jag har problem och att det är för att jag är spänd, en slutsats hon drog efter att ha försökt massera min rygg som till största delen visade sig bestå av knölar och knutor. (Kanske är därför vågen skrattar så elakt åt mig? Jag är inte fet jag har spänningsknutor.) Må så vara att jag är spänd, med vad ska jag ta till då för att bli avslappnad när själva jakten på avslappning bara gör mig ännu mer stressad.

Ibland tänker jag att jag skulle fixa insomningstabletter, men det kommer ju inte lösa grundproblemet det vill säga min hjärna. När jag hamnar i vågrätt läge så är det som om hjärncellerna fått ectasy. Mitt nyårs mål att komma isäng före tio handlar inte om att jag ska sova då, det är snarare för att jag ska hinna somna före ett. Jag antar att jag får ge avslappningsljudböckerna några fler nätter och byta ut de tre jag har mot någon som kanske är bättre. Det fungerar iaf bättre än vanliga ljudböcker som är för bra för att somna ifrån, eller bra musik som bara får mina tankar att glida iväg ännumer.

Min sista väg är att endera googla fram något bra knark eller be farbro doktorn om lagligt knark. För nu är min Baileys slut och det bär mig emot att köpa en ny nappflaska på systembolaget.

2 kommentarer:

joz sa...

Alla sa till mig "- Testa mindfullness, det e så hiiiimla bra! Det var rätt bra kan jag tycka. Men inte så mycket mer. Och som du säger så borde de skippa gong-gongen från helvetet. Själv har jag gett upp min kamp mot sömnlösheten. Somnar man så somnar man annars får man himla mycket grubblat iaf. Fast det e inte direkt hälsosamt. Öronproppar funkar ibland dock. Även om det redan är tyst omkring en. Hmm

Anonym sa...

Det som funkar för mig är: näsborrsandning, andning med mantra och enminutsandningen! Inget konstigt alls..... hör av dig om du vill ha en lektion över en flaska vin!