torsdag 29 januari 2009

Original

Alla samhällen och mindre orter har ju sina original. På Mariehem (ett eget litet samhälle) hade vi Randolf och Ingemar bland annat. Människor som är lite udda och ofta väldigt harmlösa. När de försvinner lämnar de ett stort tomrum efter sig. Ingen på Mariehem kan se frågande ut när man pratar om Randolf eller Ingemar, eller för att inte tala om Olle. Mannen som alltid hade ett Ess i rockärmen. Dom tillför något viktigt tror jag. Utan en Olle är inget samhälle komplett helt enkelt.

Jag har funderat lite över vilka dom är i Emmaboda. Tyvärr har jag nog rört mig lite för lite ute på gatorna för att vara helt påläst (Linda kan säkert hjälpa till lite här?) Men Bjuringe är en av dom. En man med sällsynt krullig kalufs. Om honom finns massor att berätta... sanningar och folks egna sanningar. Sant är att han cyklar omkring och delar ut reklam i ur och skur, cyklar till Nybro (3mil) för att samla burkar...sedan hem igen, ligger på badstranden och plöjer igenom världens alla stora nyhetstidningar som TIMES och div, att han alltid har på sig träskor, att han alltid dyker upp om något är gratis och slutligen att han arbetar för Kalmartidningen Barometern. Till folks sanningar (som jag inte haft möjlighet att kolla upp) hör att han är ruskigt smart, sjukt rik, otroligt snabb...ska ha vunnit någon springtävlig iförd sina träskor, vad annars? Han är helt klart byns original och jag blir alltid lite varm inombords när jag ser honom.

Sedan finns ju yxmannen och lite andra skummisar, en och annan halvpedofil, en karl med stripigt halvlångt hår lätt knarikig look som jag tycker ser harmlös ut men som enligt folket ska vara farlig. På det har vi grabbarna jag arbetade med i somras, två störtsköna karlar som underhåller storgatan med dansbandsmaraton dygnet runt från sin balkong. De träffas hos den ene med var sin cd-spelare, drar igång varsin skiva sedan maxar de volymen och spelar så kråkorna faller av pinn!

Slutligen har vi en mycket märklig kvarleva. Det är en kvinna som bakifrån ser ut att vara i 20-25 års åldern. Långt snyggt vitt rockhår a´la Debora Harry. Tighta svarta jeans eller leggings på sina skinny legs, och en skinnjacka. Första gången jag såg henne (bakifrån då) tänkte jag att hon hade snygg stil och funderade på vad det var för en brud. Kanske någon man kan hänga med? (lite socialt utsvulten jupp jupp) Sedan får jag se människan framifrån. Liten chock. Kvinnan är inte ett år under 60. Ni tror kanske jag överdriver som så ofta, men det är helt sant. Hon kör rockstilen fullt ut även framifrån. Sminket kan liknas vid Courtneys vid hennes värre (nerknarkade) epoker. Tonvis med rött läppstift som hamnat lite varstans. Puder i och över samtliga av fejjans rynkor, och det är många rynkor. Kvinnar har helt enkelt varit rockböna i sina tjugo, säkert flummat omkring som nersupen groupie till diverse stora rockband, och sedan hållit fast stenhårt vid denna stil de kommande 40 åren. Det är svårt att veta riktigt vad man ska tycka när man ser henne. Någonstans tycker jag att det är beundransvärt. Tyvärr ser hon inte ut att må helt prima så tyvärr blir man lite ledsen av henes uppsyn, men ändå... hon har hittat sin stil och viker inte en tum för folks blickar och snack. Hon är ett orginal och Emmaboda behöver sånna.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha originalen i emmaboda ja...dom är ett par stycken! rocktanten känner jag till. bjuringers avkomma har jag bott granne med.