söndag 28 december 2008

Schweden

La Familia gick förbi änderna i dammen idag, det var så kallt att vattnet var nästan trögflytande. De små änderna låg tätt tätt och såg ut att ha det anmärkningsvärt kylslaget. Henke säger "men stackars fåglar, varför flyger de inte söderut istället?"

Det fick mig osökt att tänka på varför man själv väljer att bosätta sig i detta djävulska vinterland. Det är ju fullt möjligt att söka arbet i något land där solen behagar värma betydligt mer än här. Slippa somrar av regn, en höst som håller i sig i många månader... en astrist vinter med knappt någon mysig snö att tala om, sedan en relativt härlig vår... innan regnet kommer med sommaren igen.

Henke var inte alls med på mina tankar... inte helt oväntat eftersom mina tankar är som hos en väldigt psykiskt labil person. Skulle han fixa jobb och hus till oss någonstans där solen alltid skiner så är jag den första att packa flyttlasset. Eller är jag det? Nja... Sverige har ju sina fördelar. Framförallt är det ju tryggt. Djävligt tråkigt egentligen...tryggt känns som synonymt med ospännande. Och det är väl egentligen så, jag lever ett sjukt ospännande liv. I ett väldigt kallt land. Idag trivs jag inte med den tanken, i morgon känns det säkert perfekt. Jag hoppas det.

1 kommentar:

Anonym sa...

sverige är iallafall världens bästa land att få barn i, föräldrarledighet och barnbidrag m.m men annars är det ju rätt sugit med tanke på vädret!!!