torsdag 18 september 2008

Åre

En knepig sak med vår nya bostad skulle eventuellt kunna vara vår ekonomiska sits, men om jag får jobbet i Åre som jag tvingades söka idag så löser ju sig allt. Snipp snapp lyckligt slut.

Min vän funderar över att öppna en ostrestaurang. Jag har själv spånat som en dåre kring vad man kan starta här i Emmaboda. Just nu är jag relativt nöjd med idéen om en liten Te&Kaffe&Pralin-bod. Där man eventuellt kan sitta i ett mysigt hörn och smaka på veckans Te. Jag tycker det låter som en fantastisk ide, den brister eventuellt i budgeten då mitt startkapital är magert minst sagt. Dessutom är jag ju inte så kunnig i just Te&Kaffe&Praliner... men jag tänker att herre min je jag har ju ögon och mun så det ska väl inte vara så svårt att läsa och smaka sig till den kunskapen eller?

I övrig så går jobbsöket åt helvetica. Jag har aldrig varit arbetslös mer än två veckor tidigare i livet. Men se i Emmaboda ratas man. Jag misstänker att det är för att jag inte är trevliga grannen Svenssons dotter eller Anderssons granntös. Eller så är det för att folk tror att jag far med osanning när jag säger att jag egentligen inte vill arbeta med det jag är utbildad för. Eller så är det för att jag har en ettåring hemma och alltså bergis är på gång med nästa. Eller så är det för att så fort en jobbanons sätts ut så söker hela Emmaboda och några till. Eller så är det för att jag inte passar i Mecklaroutfit. Eller så är det så att en Mecklaroutfit inte är välkommen inom yrken där man inte jobbar med siffror och visitkort. Eller så är det för att mitt BMI är över 25. Nåt av det måste det vara, för om inte...

Ja då är det för att jag framstår som otrevlig, lat och inkompetent. Det skulle göra mig mycket upprörd om så var fallet.

På arbetsförmedlingen har man fattat helt rätt när man anvisar mig det enda jag inte vill arbeta med, på alla ställen i landet som ligger minst 40 mil bort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jodu, vill inte vara hemskt sanningsvisande nu men, DET ÄR EMMABODA DET ÄR FEL PÅ, inte dig, bosätt dig någon annanstans vet ja....been there done that!!

Anonym sa...

Hihi, TACK för din superfina kommentar!!! :) Du ska se att Henkepenke kan ändra sig... ;) De vill bara spela svårflörtade!
Kram på dig! /Emmi