torsdag 21 augusti 2008

Mecklaroutfit en torsdag

Skulle på arbetsförmedlingen idag så jag snobbade till det igen. Inget jobbsöksmöte direkt men nu för tiden söker jag tillfällen att klickklacka fram i Emmaboda. Detta kan vara en bieffekt av att ha varit hemma med Hjalle i nergrötade och kräkiga kläder i 10månader.

På arbetsförmedlingen blev jag varmt mottagen av en karl som inte brukar titta upp från sitt skrivbord. Han steg upp och kom emot mig med ett stort leende och ett handslag redo. Jag såg nog ganska ställd och frågande ut och fick inte upp min egen hand, eftersom jag inte var i fas med vad som hände. "hej..........paus paus........eh... hmn...du är inte från försäkringskassan eller???" säger han förvirrat. "nä jag ska träffa Göran" säger jag lite förnärmad över att ha blivit ihopblandad med någon nucka från fk. " JASSÅ" säger han och lommar därifrån skamsen. Först efter en stund fattar jag att han omöjligt kunde tro att en arbetslös Emmabodabo kan gå klädd i annat än paltor och träskor... alltså var jag nog från fk.

Efterom det inte är min vanliga klädstil så har han kanske rätt egentligen, jag brukar ju faktiskt glida omkring i bekväma kläder men det stör mig ändå. Att kläder gör så mycket. Ja det kan ju hända att jag överanalyserar, men förmodlisch inte det gör jag ju aldrig, nope nope. Funderar på att ta det till en ny nivå och knalla in till försäkringskassan för att söka jobb, de kanske köper min bluff. När anställningsbeviset är undertecknat så kommer jag i min vanliga slappstil. Vore kul att dyka upp på ett kontor med converse, baggyjeans med grötfläckar och Deftonesmunkjackan.

Träffen med Göran gick som vanligt. Han pratade om sitt liv och skrev i min handlingsplan att jag med min inställning kommer att få jobb inom en snar framtid. Sedan pratade han vidare om hur det gick till när han gjorde sin värnplikt och att hans dotter var på bröllop förra året. Det ska han ha cred för Göran, han är precis som vanligt vare sig jag kommer i mecklaroutfit eller kräkbyxor. Om han gör så stor nytta i mitt jobbsök kan ju diskuteras men han är en glad prick som inte dömer grisen efter säcken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Arbetsförmedlingen verkar skita rätt hårt i folk som har "rätt inställning" och "bra cv". Kanske ska testa att gå dit med "fel inställning" nästa gång så att det blir lite fart på dem.