torsdag 26 juni 2008

Kristet

Lite kristet tema nu. För det första vill jag förtydliga att jag inte mött jesus, tydligen uppfattades mitt förra inlägg så. Jag var bara lite jävligt nöjd med tillvaron. Jag är inte så intresserad av att möta karln så jag skulle nog inte märka honom om han så gav mig en bitchslap.

Så till min andra kristna grej för dagen. Eller gårdagen snarare... Jobbade igår, detta tillsammans med en tant från hemtjänsten. Hon satt och prisade Hjalle i 10minuter ungefär (hon har träffat honom för några veckor sedan alltså) sedan frågade hon mig om han blivit döpt. Jag säger som det är att vi inte är kristna så ett dop hade kännts lite märkligt för oss. (eller mig snarare om jag ska vara ärlig) Sedan berättar jag att vi tänkte ha namngivningscermoni, men den rann ut i sanden och nu känns det som om det kvittar. Han är ju Hjalle med hela världen ändå. Tanten ser lite lätt ogillande ut och säger att det ju blir svårt för honom att konfrimera sig om han inte är döpt. Njaaa försökte jag... han kan ju döpa sig när han blir större om han vill (hoppas hoppas inte). Sedan försökte jag få henne att begripa att jag tycker det är fel att döpa honom in i svenska kyrkan utan att han själv får välja, speciellt när inte vi föräldrar är kristna.

Då säger tanten något mycket märkligt. Jamen dop är ju inget kristet på det viset. Det är ju bara att man har klänning och är i en kyrka. Hmmmmmm... vad svarar man på det? Skulle det alltså inte vara kristet att ha en präst till att slänga jesusvatten på en bäbis i kyrkan och prata om guds välsingnelse, treenigheten och fan å hans moster. Jag håller inte med henne och säger lite försiktigt (paff som jag är) att jag nog ändå är av den uppfattningen. Då säger tant att hon tycker att jag är elak mot mitt barn som inte ger honom denna möjlighet...

What the f*ck???? Hur i hela friden kan jag vara elak som inte tvingar honom att bli kristen? Och VARFÖR tar sig vissa tanter friheten att tycka och tänka högt om andras val? Och hur hjärntvättade är vissa som inte har fattat att man genom ett kyrkligt dop faktiskt DÖPER in dem i kyrkan. Vad tror de? Att det mest är lite vattenplask inför släkten och kyrkan är så vänliga att de ställer upp med både tak över huvudet, vatten i balja, någon som håller barnet åt dig och så lite kaffe på moset... Arg blir jag. Arg och less. Och till er tanter där ute...ge fan i att tycka så många korkade saker högt. Nu ska jag göra allt jag kan för att inte Hjalle ska tro på gud. Han ska tro på sig själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahaha, tillåt mig kissa ner mig. Vilken tant! Elak??? Tror hon Hjalle går och sörjer detta och avundas sina jämnåriga polare som fick bära klänning i kyrkan och klappas av prästen?! fyn fan, den tanten fick nog aldrig gå klart lågstadiet. Och ens ak till. Jag var på ett dop för ett litet tag sen, och det var MYCKET kristet! På gränsen till läskigt. Och föräldrarna till lilla barnet lät det nog döpas endast för att det "hör till", för jag såg bestämt att de blev generade där framme när prällen pratade gud. Ja jösses.