onsdag 13 februari 2008

Tandhälsa

Har ju helt glömt att förtälja om lördagens spännande upplevelse, men jag är inte den som är den...jag tar det nu.

Som den pensionär jag är så befinner jag mig hemma när posten kommer. Det är för övrigt den mest spännande händelsen på hela dagen om man räknar bort Hjalles framsteg. Det var jag således även i torsdags då lappen från Sveriges billigaste tandläkarklinik singlade ned genom brevinkastet. Samma klinik som haft stängt i veckor på grund av mordhot by the way... Men till saken, lappen var ett erbjudande om tandundersökning för den smått otroliga summan 1Kr. Endast 20platser. Jag slänger mig såklart på telefonen, detta skall inte gå mig ur händerna! Sist jag hade någon som grävde i min mun var för sex år sedan, så man kan väl säga att det var på tiden. Och dra på trisser, visst fick jag mig en tid...Karl också. Woohoo Lördagen räddad!

Väl där fick vi fylla i ett formulär om den nuvarande tandhälsan och jadijadi. Sedan kommer en mycket söt tjej i kort jeanskjol (fascinerande kort faktiskt) och hämtar mig. Kan hon verkligen vara tandläkare tänker jag lätt skeptiskt, har dom korta kjolar? Nejdå nejdå. Tandläkaren visar sig vara en något mindre söt kvinna som istället för hej säger sitt. Jag sätter mig. Kvinnan slösar inte tid på kallprat...Öppna. Jag öppnar munnen. Kvinnan börjar petaomkring med den där grejen dom alltid har, samtidigt som hon räknar upp mina tänder en efter en, på polska. Sedan är det dags för röntgen vilket gick till på samma sätt som oftast. Ja förutom det faktum att kvinnan inte säger ett ord förutom...Stäng. Jag lyder order vilket medför att jag biter den arma kvinnan, vafan har hon kvar fingret för? Men som den järnlady hon ändå reagerar hon inte på bettet. Efter det hela får jag se röntgenbilderna på en skärm, two karies säger kvinnan. Two karies upprepar hon och pekar på bilden av mina tänder. Hmmmmnn... karies? Det är väl lika med hål tänker jag. Behöver jag laga frågar jag. Mmmmm....ja. Får jag till svar. Sedan är nog det hela över för hon vänder sig bort och börjar tandläkarplocka. Jag går ut och lämnar plats åt Henke. Henke råkar ut för exakt samma sak, inklusive fingerbettet. Efteråt får han sin dom: Two good karies.

Vi sket i att boka tid för lagning och kör på brittisk tandhygien istället... Kliniken var i blåsväder för ett tag sedan då de hade hittat hela 16hål mer än vad patienten faktiskt hade, så vi hoppas att våra tänder klarar sig en stund till.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

ahahaha. Jag garvar. Det där låter som en jätteotrevlig upplevelse! Jag tycker att du ska kosta på dig en vettig undersökning istället, de kostar ju inte mer än 300. Speciellt om det var sex år sedan ;)

Anonym sa...

Håller med, folktandvården rules!
Och kanske har de frisktandvård även i Småland?

http://potential.blogg.se/1202816336_rassel.html