måndag 4 februari 2008

Sista för idag

Först flera dagars bloggtorka och nu detta, tre inlägg på en dag. Men efter att ha läst Fritz blogg om filmfestivalen kom jag på att jag har tre filmer att rekomendera. Tre väldigt olika filmer men som alla är väl värda en titt.

Jag börjar med den pinsammaste. Supersugen. Jodå det är sant, jag har sett den och tvingades erkänna för mig själv att jag faktiskt gillade den. Rätt så mycket dessutom. Kändes ju som riktig American pie skräp vid första anblicken. Nördar som vill pöka, känns kanske lite uttjatat och pubertalt. Men filmen är faktiskt underhållande på ett lite småmysigt vis. Hela sexgrejen tycker jag att man ska ignorera. Istället är det MrMcLovin och de två blåsta poliserna som bidrar med underhållning. Sedan finns det en väldigt charmig scen om kärlek mellan två vänner, fulla i varsin sovsäck. Mja på det hela taget så är det en film att le en smula åt.

Film nummer två är Juno. En film som jag önskar att jag inte hade sett, så att jag kan se den igen för första gången. Ännu en komedi men med en något mindre pubertal humor. Lite creddigare eventuellt... På köpet får man bra musik i den här filmen. Den sköna Bleeker (Michael Cera) är även en av huvudpersonerna i den nyligen nämda inte så creddiga Supersugen by the way...

Sista filmen är en skräckis. En fransk sådan. Ils är namnet...eller Them då på engelska. Jag älskar bra skräckisar, problemet är dock ofta att den sista halvtimmen av en skräckfilm ofta är lika dålig som den första halvtimmen är bra. Dock inte i denna. Ok, visst är den helt klart starkast i starten...men den tappar inte så mycket på slutet. Jag hade halsbränna och förvirrad puls när filmen var över. Inga monster, relativt smarta brudar och många långa minuter av tokläskig spänning.

Det var alles.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, Juno. Den är så fin, så FIN! Men... är den realistisk? Det känns liksom lite enkelt alltihopa.