torsdag 3 april 2008

Respect! (rabbadabb)

Jag undrar när det är dags för alla rynkiga, illaluktande, långsamma och förvirrade gubbar och gummor att anpassa sig till samhället. De har all tid i välden, men vilka är det som helt plötsligt kan få sina rullatorer att framstå som trimmade när man försöker hinna före i kassan på konsum? Vilka är det som väl framme vid kassan naturligtvis har glömt koden till kortet, eller för den delen skall betala kontant - med alla enkronor i världen. Som såklart ligger i myntportmonän...som man såklart inte har bemödat sig med att gräva fram lagom till betalningen. Och sedan den sinnessjukt noggranna kollen av kvittot, och ta mej fan visst drogs det inte 40öre rabatt på leverkorven. Såklart visar det ju sig att rabatten är dragen och allt är i sin ordning, med den enda skillnande att kön bakom nu är fyrtio meter längre. Gutt.

Gnäller på ungdommars nerhasade byxor gör dom också, men det går utmärkt att fläka ut sina åderbrocksben under den svettluktande polyesterklänningen framför folk på apotekets väntbänk. Ja jisses vad gamla kan lukta, som om varken duschen eller tvättmaskinen fungerar som den ska. Helt respektlöst mot oss medmänniskor.

Du nåde den som hackar på en stackars gammal, de som byggde sverige, de som har slitit i hela sina liv för brödsmulor och vatten. Nej vet hut. Det ska respekteras, tas hänsyn till och daltas med. För rött läppstift och gubben Göte kan inte längre fokusera på kölappen, tatuering på armen och tant Ester känner stroken närma sig. Om läppstiftet råkar vara världens bästa apotekare och tatueringen en mycket kompetent sköterska hör inte till saken...förtroendet är som bortblåst när bläcket skymtar. Gutt att landstinget i Blekinge anpassar sina regler efter ofräscha fördommar. Tänk om de skulle anpassa sig efter mina fördommar istället, då skulle kön på vårdcentralen kortas avsevärt. Hygien hit och hygien dit, är det några som brister i hygienen så är det dom gamla.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du vad? Så där tycke jag på riktigt om gamla allt som oftast...fast jag gör det i smyg och känner mig som Gollum när jag tänker på det.

Fast jag är lite som en svenne-rasist. Jag ogillar bara gamla som jag inte känner.

joz sa...

Hej!
Gamla folk har så hiiimla bråttom för att de måste hinna med så mycket som möjligt innan deras tid går ut. Frågan är bara varför de INTE har bråttom på vissa ställen, typ i trafiken eller i kön när de ska betala.

Anonym sa...

Min mormor har blivit lite krasslig nu, och behöver hjälp med städningen. Hon berättade att första gången hennes hemhjälpare ringt på hade hon inte vågat öppna för att de hade massa tatueringar och piercings i ansiktet. Men så tog hon mod till sig och släppte in dem. Nu berättade hon för mig hur man visst kan vara en bra människa fastän man ser ut som en ligist och att hon inte tänker på att de har full sleeves och stavar i kinderna längre. Att nu är de supergulliga Linda och Anna som städar så bra att hon inte ens behöver extrakolla när de gått. Min mormor är fan mer "tolerant" och öppen än mamma. Skönt att nån gamling vågar omvärdera sina åsikter.

Cicci sa...

Go granny! Tänk om fler kunde ändra sina mossiga åsikter... Då kanske jag kan krypa till korset och erkänna att inte riktigt alla gamla är illaluktande stoppklossar.