onsdag 2 april 2008

Norr

Har lite hemlängtan så jag tar och rabblar lite norrländska ord tänkte jag...för även om jag tappar min dialekt titt som tätt så är det tryggt att luta sig tillbaka på gamla goda ord och uttryck.

Vars la jag pennan?Hästen betar på Lägdan. I Börsen har man pengar. Hjalle Säcklar. På fredagen är det gott med Ostkrokar. Jag Ids inte laga mat idag. Kan du He bort trasan? Om du sårar mig börjar jag Grina, vilket är det samma som att Lipa. Det flyger omkring en massa Boss. Jag tycker om att Fara hem. I norrland är det bra med Tjocksockar. Istället för rysning så säger man att man Hurves. Man fikar frukost.

Sedan vill jag bara få det sagt att man går affärn och inget annat.

Jag funderar över om det bara är in norrland som man kutar eller om det finns även söderut, jag har då aldrig hört det här nere...inte om att springa jävligt fort iaf.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kuta och grina sa vi i Västerås också! Men det här med prepositionerna är nog längre norrut: på affärn, på norr.
Vad betyder säcklar och lägdan?

Anonym sa...

Grina har jag hört söderut, men här verkar det betyda något annat än att gråta, samma sak med lipa som här betyder typ flina tror jag.

Lägda är en åker, att säckla/seckla/sickla är att dreggla.

Anonym sa...

grina, lipa, kuta och börsen är ord som fanns med på min barndomstid i Järnforsen. Och de betyder gråta, gråta, springa så fort man kan och plånbok. Sådetså.