tisdag 29 april 2008

Hallå grundskola!

Man måste lära sig 1+1 och hur man stavar till välkomna, läsa och lära om för länge sedan döda kungar och vilka naturtillgångar Zambia har, skämmas för att man inte kan pluttiflickationstabellen, nöta glosor tills bokstäverna flyter ihop och lära sig det periodiska systemet... det är viktigt att kunna senare någon gång i livet.

Varför kan man ju fråga sig eftersom vi alla ändå har en kalkylator med oss i mobilen, stavningskontroller på datorn samt en uppsjö av faktaböcker och bredband überalles. Det antal gånger i mitt liv som jag varit tvungen att skriva ett formelt brev för hand är lika med noll och jag tror bestämt alldrig att jag haft användning för Pythagoras sats, trotts att jag kunde den i sömnen. Men eftersom minst 9 år av vårt liv promt ska ägnas åt dessa livsviktiga kunskaper så måste det ju rimligtvis vara av någon nytta. Och visst jag kan köpa att det är bra att man kan lite huvudräkning och att man förenklar det för sig genom att kunna göra sig någorlunda förstådd i sitt modersmål och engelska... men. Men men men. Vad jag inte kan förstå är hur det kan komma sig att 25 procent av alla ungdomar tycker såhär.

Av allt viktigt man lär sig i skolan tycker jag att man missat något viktigt, kanske det viktigaste. Vi lär oss ju historia för att lära av historien, trodde jag... men i verkligheten i skolan fungerar det ju inte så. Har aldrig gjort och kommer förmodligen aldrig att göra. Därför behövs ett nytt kärnämne!

Jag vet inte vad ämnet skulle heta men innehållet är jag helt på det klara med, lika så omfattningen. Det räcker inte med att ha en "antimobbing" vecka i årskurs 8 eller att vi pratar om rasism i 30minuter under en samhällskunskapslektion. Det fungerar inte att eleverna får läsa en oh-stencil på en suddig läroplan för att förstå skolans värdegrund. Speciellt inte när var och varannan lärare i skolan själva visar prov på både okunskap och bristande intresse om exempelvis hrm hrm....genus.

Från förskola och till sista vecka i gymnasiet måste det finnas ett ämne veckovis återkommande där elever får möjlighet att reflektera, diskutera, argumentera något så flummigt som hur vi bemöter varandra och varför man tycker som man gör. Skolan måste utvecklas till att faktiskt göra lite skillnad i samhället och inte enbart ha i uppdrag att sålla agnarna från vetet.

God damn it va irriterad jag blir. Dumma dumma värld. Pucko pucko skola.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du har många poänger, jag håller med, men jag måste ändå förstöra det allvarliga med att vara elaaak! mooahahaha, nu kommer det. Kanske skulle de ändå behöva ha liiite mer rättstavning i skolorna uppe i norr, så de stackars norrländska avkommorna lär sig stava. Sånna ofantliga misstag som gamla med två "m" och Trots med två "t". det tycker jag är oacceptabelt. Man förstår ju knappt vad det är du försöker säga.

Frida sa...

Haha Balle där fick du till det...

Jag är helt med på din plan Cicci!! Jag vill att mina barn ska ha ett sånt ämne. Du får hitta på ett namn innan du presenterar förslaget större. Kanske medmänsklighet :)

Sen vill jag bara säga att jag faktiskt hade nytta av Pythagoras sats nyligen, när jag skulle räkna ut vad det kostade att lägga ett nytt tak. Jag förvånades själv.