tisdag 19 februari 2008

Statens Järnvägar

Det råder lite delade meningar om huruvida SJ fortfarande är statligt ägt. Men såhär säger wiki "SJ AB är ett helägt statligt aktiebolag som i huvudsak kör persontrafik med tåg i Sverige. SJ AB bildades vid uppdelningen av Statens Järnvägar 1 januari 2001. Företaget använder varumärket SJ."

Statligt säger vi alltså...Nu till saken. Miljön är ju viktig och så vidare, så långt är vi ju alla överens. Att åka tåg är ett förhållandevis miljövänligt transportmedel, apostlahästarna undantagna. Hur kan det då komma sig att billigaste möjliga tågresa från Kalmar till Stockholm onsdagen den 21maj är 1070kr, medan samma sträcka samma dag kostar 496kr att flyga. Reser man lite i sista minuten den 21 mars kostar flyget mellan 300-600kr, samma dag med tåg...570-760kr. Om man vill åka på momangen typ nu på fredag så ligger sj och flyget relativt lika, med priser på mellan 800-1000kr beroende på avgång.

Vad hände med miljötänket kära Stat? Numera är det billigare att ta både flyg och bil...

Jag undrar i mitt stilla sinne hur prissystemet går ihop med följande artikel om SJ:s nya priser? Skulle det inte löna sig att vara ute i god tid? I själva verket tycker jag det verkar vara lite hipp som happ med prissättningen - som vanligt. Med den finurliga skillnaden att det numera är dyrare att åka "obokad" än vad det förut var att ha platsgaranti. Dessutom får man punga ut med några extra korvören om man vill kunna boka om. Helt plötsligt blev jag lite mer inne på privatisering... Crap.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är helt galet, det nya systemet.

Men... jag och Henk har precis bokat tur- och returresa till Malmö på x2000, med platsbiljett, för 190 kronor. Vilket ju är galet billigt.

Jag fattar inget, men tror att det handlar om Småland. Småland har sämst förbindelser. GBG-Västervik tar minst 5,5 timmar, med tre byten.

Anonym sa...

Vah är det så det ligger till, damn it! Det måste vara någon slags hämd mot alla snåla smålänningar. Ska höra av mig till sj för lite vidare info tror jag... återkommer.