torsdag 24 januari 2008

Slänga en konservburk i soppåsen...

Japp jag gjorde precis det. Sedan började jag fundera på det här med miljön, det stora klimathotet, jodrens undergång och så vidare. Borde jag skämmas för mitt sopsorteringsslarv? Formodligen. Bidrar jag till allt varmare vintrar och högre havsvattennivåer? Definitivt. Men jag undrar om det har så stor betydelse egentligen. Jag funderar också lite på hur länge folket kommer att vara "miljömedvetna" innan allt fler börjar tumma på reglerna. 2007 blev ju verkligen året då klimathotet förvandlades från något man läser om på sida 76 i Geografiboken till rena hysterin och moralpaniken.

Visst, jag tycker också att det är illa med uppvärmingen av vår lilla planet... och jag förstår ordspråket ingen kan göra allt men alla kan göra något. Men varför har just sopsorteringen blivit det nya svarta? Jag kanske är väldigt dåligt informerad, hemmafru som jag är. Men jag tycker allt att det rimmar lite illa att sortera och känna sig duktig och i samma veva handla importerade kläder, dricka latte på hippa fik och resa på weekendshopping till London. Varför får man onda blickar när man erkänner sitt sopfusk, men inte när man köpt en snygg jacka på HM? Jag kanske är en sopslarver, men jag reser sällan, handlar inte så mycket kläder och kaffet jag dricker är ekologiskt. Är det så att man bara räknas som miljövänlig om man gör medvetna uppoffringar för miljöns skull?

För om jag ska vara ärlig... Jag skulle gärna resa om jag hade råd, jag shoppar inte så mycket kläder för det är jag för fet för och det ekologiska kaffet köper jag för att det är lika billigt som det vanliga, till stans goda latte tar jag mig sällan på grund av lathet. Jag är nog lite ofrivilligt miljömedveten. Nu ska jag gå och plocka upp den där jävla konserven, skölja den och lägga den i sorteringsbacken där den hör hemma. Så kanske jag också kan resa till usa med gott samvete?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är då för härlig! Skit i blickarna... ! Skulle man gå omkring och tänka på ALLT hela tiden så skulle man ju bli knäpp/tokig... som sagt, ingen kan göra allt men alla kan ju göra något! Var stolt över att du sköljde din konservburk istället;)

Anonym sa...

Kära Cecilia. Kan du be din sambo att börja hälsa på folk när han är i Kalmar. Jag bankade mig gul o blå, t.o.m tryckte mig mot runtan, allt för att få kontakt med mannen som fundersamt gick omkring på stan med blicken i marken. Resten av cafét vände sig även om när jag skrek "HEEEEEEEEEEEEEEEEEENNKKEEEEEEEEEEEE!" som en stucken gris.

Ingrid sa...

Halleluja! ;)

"...shoppar sällan för det är jag för fet för..." - bidrog till veckans mest ohämmade skratt . Det var underbart roligt men så fullständigt osant.